• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

سامسونگ اول از همه جلو می رود، گوگل تست کرده، اپل تصحیح می کند!

سامسونگ اول از همه جلو می رود، گوگل تست کرده، اپل تصحیح می کند!

اگر به بازار فناوری های همراه نگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم که سه بازیگر بزرگ فعال در این عرصه، یعنی سامسونگ، گوگل، و اپل، هر یک به شیوه منحصر به فرد خود گام بر می دارند. سامسونگ در این میان نقش پیشرو را دارد، عجولانه تر از بقیه حرکت می کند و با سرعت تمام، حرف ها و ایده های خود را عملی می سازد. گوگل نقش آزمایشگر عاقل را بازی می کند، اپل هم خود را از جار و جنجال ها دور نگه داشته، بهترین ایده های بازار گرفته و تصحیح کرده و سپس با یک محصول پرقدرت در بازار حضور پیدا می کند.

نگاهی به آهنگ بازار و هیاهوی تبلیغاتی این سه شرکت بزرگ، کافی است، تا بتوانیم به درک صحیحی از ریتم حرکت آن ها برسیم. در ادامه با نارنجی همراه باشید تا به طور جداگانه نگاهی اجمالی به رویکرد این سه شرکت بیاندازیم.

سامسونگ، پیشرو و در عین حال عجول

xgalaxy_round_Narenji-narenji-20131011.jpg.pagespeed.ic.LKOcPvyU5t

برای بررسی رویکرد سامسونگ لازم نیست کل تاریخچه آن را رصد کنیم. کافی ست به همین آخرین محصول این شرکت یعنی گلکسی راند نگاهی بیاندازیم. این تلفن هوشمند با نمایشگر خمیده اش توجه بسیاری را به خود جلب کرده. شاید خیلی ها شروع به بررسی زیر و بم این نوآوری سامسونگ کرده اند. اما به نظر می رسد که برای سامسونگ “اولین بودن” از همه چیز مهمتر است. گرچه سامسونگ همواره متهم بوده که از محصولات سایر رقبا کپی برداری می کند، اما هرگز نمی توان از بی پروایی و جسارت مثال زدنی این شرکت به راحتی گذشت.

اگر نگاهی به آخرین نشست مطبوعاتی سامسونگ بیندازیم، سه عبارت کلیدی را در توصیف گلکسی راند خواهیم دید: “اولین در جهان”، “مبتکر نمایشگرهای موبایل” و “پیشتاز”. شاید این گفتمان سامسونگ بیش از همه چیز، عطش این شرکت برای اول بودن نشان می دهد.

گلکسی راند تنها محصولی نیست که سامسونگ از آن برای نشان دادن پیشگام بودن خود استفاده تبلیغاتی کرده، ساعت هوشمند گلکسی گیر هم همین کارکرد را برای سامسونگ داشته. شاید این محصول، اولین ساعتی نباشد که پسوند هوشمند را برای خود اختیار کرده، اما صراحتا می توان گفت که تا این تاریخ، گلکسی گیر اولین محصول بلندپروازانه موجود در رده ساعت های هوشمند است.

گوگل، عاشق تست کردن و نسخه های بتا

xsergey-brin-google-glass-Narenji-narenji-20131011.jpg.pagespeed.ic.2-0DHlfZZf

گوگل هم به مانند سامسونگ علاقه زیادی به اول بودن دارد، اما به شیوه ای کاملا متفاوت. کروم بوک پیکسل با سیستم عامل کروم، و یا گوگل گلس، محصولاتی هستند که گوگل به کمک آن ها توانسته جسارت خود را برای ارائه محصولات نو نشان دهد. اما تلاش های گوگل یک جنبه دیگر هم دارند. گوگل گرایش شدیدی به تهیه نسخه های بتا و محصولات آزمایشی دارد.

این رویکرد گوگل، هم در محصولات نرم افزاری این شرکت و هم در دستگاه ها و گجت های آن مشاهده می شود. گوگل تلاش می کند در یک روند نسبتا طولانی محصولات خود را از آزمایش های مختلف گذرانده و به تکامل آن ها کمک کند. برعکس، سامسونگ همانطور که گفته شد، یک دفعه سراغ محصول نهایی می رود و اول بودن در بازار را نشانه برتری می داند.

گوگل روی محصولاتی برچسب بتا می زند که بسیاری از شرکت های دیگر سال ها محصولات مشابه آن را ساخته اند و توسعه داده اند. از این دست محصولات می توان به کروم بوک و دستگاه های نکسوس اشاره کرد. شاید هیچ شرکت دیگری به اندازه گوگل برای فرایند تکاملی محصولات ارزش قائل نیست.

اپل، نظاره گر زیرک و حساس روی محصول نهایی

xgold_ipad_mini_Narenji-narenji-20131011.jpg.pagespeed.ic.vkwx71ElWg

اپل را می توان صبورترین شرکت در میان رقبا دانست. اپل از لحاظ اهمیتی که به تحقیقات و توسعه می دهد، به گوگل شباهت دارد، ولی باید ذکر کرد که اپل این کار را با سر و صدای کم و پشت درهای بسته انجام می دهد. این شرکت با زیرکی، شکست ها و پیروزی های رقبا را به نظاره می نشیند، و سپس گام بعدی خود را مشخص می کند.

به هیچ وجه نمی توان نوآوری های اپل را به خاطر رویکرد آن زیر سوال برد. نوآوری های این شرکت از بسیاری از جهات تاثیر گذاری بیشتری نسبت به ابداعات رقبا دارند؛ اسکنر اثر انگشت اپل را در نظر بگیرید، شاید این فناوری به کار رفته در آیفون جدید اپل، خیلی هم جدید نباشد، اما چارچوبی که اپل در آن از این فناوری استفاده کرده و کاربردی که برای آن تعریف کرده، باعث شده این مشخصه، علاقه مندان زیادی را به سوی خود جلب کند.

نمی توان به صراحت گفت کدام یک از این غول های حوزه فناوری های دیجیتال، راه درست را پیش گرفته اند. هر کدام از آن ها نقش بزرگی را ایفا می کنند: سامسونگ با جسارتش بازار را به حرکت رو به جلو فرا می خواند، گوگل در مقیاس های کلان به تحقیق و توسعه در مورد محصولاتش می پردازد، اپل هم از تجربیات دیگران بهره برده و تلاش می کند کمال گرایی خود را در محصولاتش تزریق کرده و به مردم آن چیزی را بدهد که آن ها واقعا خواستار آن هستند.

frzsh
frzsh