• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

جدایی (هکر معروف iOS) کومکس از اپل

جدایی (هکر معروف iOS) کومکس از اپل

هکرهای iOS اغلب مثل سرنیزه‌ای در پهلوی اپل هستند ولی گاهی هم تخصص آنها چشم سران کوپرتینو را می‌گیرد و پیشنهاد شغل دریافت می‌کنند. این اتفاقی بود که سال گذشته برای نیکلاس الگرا افتاد. هکر معروف iOS که با نام کومکس شناخته شده است. او که سال پیش در ۲۰ سالگی به عنوان کارآموز به استخدام اپل در آمد، سابقه ارائه چندین نسخه از نرم‌افزار جیل بریک iOS، یعنی JailbreakMe را در کارنامه دارد.

همانقدر که استخدام او غیر منتظره بود، حالا جدایی‌اش از اپل نیز غیر منتظره می‌نماید. اما دلیل جدایی کومکس از اپل چیست؟ او فراموش کرده به یک ایمیل پاسخ بدهد. کومکس در پیامی که روی توییترش فرستاده، قضیه را اینطور توضیح داده: «خب… دلیلی برای تأخیر وجود ندارد. از هفته پیش، بعد از تقریباً یک سال، من دیگر با اپل همکاری ندارم.» و در توییت بعدی نوشته: «درباره چرایی‌اش؟ چون یادم رفت به یک ایمیل جواب بدهم.» و در توییتی دیگر نوشته آنهایی که می‌گویند قضیه سر پول بوده نمی‌دانند درباره چی صحبت می‌کنند.

مگر آن ایمیل چه بوده؟ پیشنهاد تمدید همکاری‌اش با اپل به عنوان یک کارآموز از راه دور و کومکس به همین سادگی به آن جواب نداده. او می‌گوید که در اپل، نامه‌های پیشنهاد شغل یا تمدید قرارداد خیلی جدی گرفته می‌شوند و کمپانی دوست ندارد کسی آنها را نادیده بگیرد. بنابراین نیازی به توضیح نیست که این فراموشکاری منجر به باطل شدن پیشنهاد تمدید همکاری شده. کومکس می‌گوید: «من از این اتفاق خوشحال نبودم، ولی به نظر می‌رسید که قادر به جبرانش هم نباشم، و بنابراین اینطوری شد.»

او این را هم یادآوری می‌کند که جدایی‌اش از اپل “پیچیده‌تر” از فراموش کردن جواب یک ایمیل بوده. گرچه اصرار می‌کند که این یک “پایان بد نبوده” و از دوران حضورش در کوپرتینو رضایت کامل دارد ولی تمایلی به در میان گذاشتن اطلاعات بیشتر ندارد. بنابراین افشا نمی‌کند که در این دوره بر روی چه چیزهایی کار کرده که طبیعی است زیرا یکی از مفاد همیشگی قراردادهای همکاری با اپل، عدم افشای اطلاعات است.

کومکس مغر متفکر برنامه‌نویسی JailbreakMe بود که به کاربران امکان می‌داد دستگاه iOS خود را به سادگی و با رفتن به یک آدرس از طریق مرورگر سافاری، از بند رها کنند. یکی از پژوهشگران رشته امنیت به نام چارلی میلر می‌گوید که کومکس با آن سن کمش “سالها جلوتر از سایر هکرهای iOS” قرار داشته. ولی وقتی او پذیرفت که جبهه‌اش را عوض کرده و به اپل بپیوندد، با هک کردن iOS خداحافظی کرد و اگر این سوال را در سر دارید که آیا دوباره به حرفه سابقش بر خواهد گشت یا نه، پاسخ منفی است.

با وجود اینکه دیگر با اپل همکاری ندارد ولی معتقد است که قراردادش با کمپانی، او را از هر گونه کاری در ارتباط با مهندسی معکوس محصولات اپل در آینده بر حذر می‌دارد: «نمی‌دانم که ناقض توافقات هست یا نه، ولی احتمالاً هست.» گرچه او تصمیم گرفته بر روی تحصیلش در دانشگاه براون تمرکز کند ولی به کلی پایش را از دنیای هک بیرون نکشیده و در یک توییت دیگر هدف احتمالی خود را اعلام کرده: «خب… شنیده‌ام که Wii U یک ماه دیگر می‌آید.»

frzsh
frzsh