• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

حال اینترنت “مرکزی” خوب است

حال اینترنت “مرکزی” خوب است

بحث سرعت اینترنت و ضریب نفوذ آن از مواردی است که در چند سال اخیر به یکی از موضوعات همیشگی کاربران تبدیل شده‌ و بعضا پایین‌ بودن سرعت همواره موجب گلایه‌های متعدد کاربران شده است.

IMAGE634282655252298217

به گزارش خبرنگار فن‌آوری اطلاعات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنابر آمار‌های منتشر شده اکنون ضریب نفوذ اینترنت در بسیاری استان‌های کشور عددی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است. 

اما در این زمینه وزیر ICT می‌گوید که این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه آن زمانی می‌توانند به ارائه امکانات بهتر بپردازند که در این استان‌ها تقاضا وجود داشته باشد، اما از سوی دیگر فعالان برخی از این استان‌ها از شرایط خود گله‌ دارند و وضعیت اینترنت دراین استان‌ها تبدیل به کلافی پیچیده شده است. 

مثلا در این زمینه طی هفته‌های گذشته شاهد بودیم که کاربران استان کرمانشاه گلایه‌های متعدد داشته و از وضعیت اینترنت این استان که مدتی بود کندتر از همیشه شده بود، گله داشتند. اما استان مرکزی نیز دیگر استانی است که ضریب نفوذ ۳۷ درصدی دارد و به گفته کارشناسان به نظر می‌رسد اوضاع چندان مناسبی ندارد. 

*گلایه های بخش خصوصی از مخابرات 

مدیر عامل یکی از شرکت‌های اینترنتی این استان در گفت‌وگو با ایسنا از اینکه مخابرات استان مرکزی، امکان توسعه اینترنت پرسرعت در شهرهای این استان را مهیا نمی‌کند گله و اظهار کرد: از زمانی که فعالیت خود را در اوایل سال ۸۸ در استان مرکزی آغاز کردیم، همواره با مشکلات مختلفی در شهرهای اراک و ساوه مواجه بودیم که امکان ارایه سرویس را از این شرکت سلب کرده است. 

احمد نخجوانی در عین حال گفت: با قرار ندادن امکاناتی همچون تامین ظرفیت پهنای باند بین مراکز، اینترانت و فضای پسیو بارها موانعی برای توسعه این شرکت در این استان به وجود آمده است؛ چنانچه این شرکت عملا نمی‌تواند سرویس خود را در بسیاری از مراکز استان توسعه دهد. 

وی با بیان این که تا کنون ده‌ها نامه به مخابرات استان مرکزی و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کرده‌اند که تمام این نامه‌ها تاکنون بی‌پاسخ مانده ادامه داد: در طی این مدت چندین بار هم با مدیر عامل مخابرات استان جلسه داشته‌ایم که راه به جایی نبرده است. 

نخجوانی در عین حال عنوان کرد: این مسایل باعث شده است توسعه اینترنت پرسرعت توسط شرکتهای PAP در استان مرکزی به مدت دو سال کند شود. این شرکت هم اینک دو سال است قصد دارد از امکانات اینترانت شرکت زیرساخت استفاده کند و ۱۷ میلیون تومان هزینه­‌ی فیبر را به مخابرات استان مرکزی پرداخت کرده است. 

احمد نخجوانی در پایان خواستار برگزاری جلسه­ با حضور مدیران مخابرات استان مرکزی و روسای سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و حتی در صورت نیاز مطبوعات شد. 

اما هومان محمودی – مدیر عامل مخابرات استان مرکزی – در این باره می‌گوید: مخابرات استان مرکزی همواره براساس آیین‌نامه‌ها و دستورالعملی که برای آن تدوین شده، اقدام می‌کند.

او ادامه می‌دهد: علاوه بر این از سال ۸۹ به بعد ما حدود ۲۰ هزار پورت اینترنت پرسرعت نصب کرده‌ایم و بنابر آمار‌های موجود، در سال ۸۹ رتبه‌ی سوم از نظر دیتای کشور را به خود اختصاص داده‌ایم. 

محمودی درباره ۱۷ میلیون تومان پول واریز‌ شده و عدم ارائه‌ی خدمات مناسب به ازای آن هم می‌گوید: در واقع می‌توان گفت درخواستی که این شرکت‌ها دارند به نوعی غیرقانونی تلقی می‌شود با این حال ما زمانی که این درخواست ارائه شد آن را به مخابرات ایران منعکس کردیم و حتی خود فعالان این شرکت هم می‌دانند که ما این موضوع را پیگیری کرده‌ایم. 

او در ادامه در پاسخ به این سوال که اگر این اقدام غیرقانونی تلقی می‌شود، چرا از مدیر شرکت مذکور ۱۷ میلیون تومان دریافت شده توضیح می‌دهد: ما پس از این‌که اعلام شد این موضوع غیرقانونی است بارها از مدیران این شرکت خواستیم که برای باز پس‌‌گرفتن وجه خود مراجعه کنند، اما این اتفاق نیفتاد. 

مدیر عامل مخابرات استان مرکزی در عین حال از آمادگی مذاکره با شرکت های PAP خبر داده و می‌گوید: ما آمادگی صحبت حضوری در این زمینه را داریم و حتی خبرنگاران هم می‌توانند در این جلسات حضور پیدا کنند. 

محمودی در پایان در ارتباط با سرعت اینترنت و وضعیت آن در استان مرکزی خاطر نشان کرد: طبق اختیارات و وظایفی که سازمان تنظیم مقررات برعهده ما قرار داده در زمینه‌ی اینترنت مشکل سرعت نداریم. 

به گزارش ایسنا، چندی پیش وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر گلایه‌های برخی شرکت‌های PAP استانی از شیوه انتقال پورت‌های پرسرعت توسط مخابرات و نظارت وزارت ارتباطات برروی عملکرد مخابرات استانی گفته بود: بحث نظارت به صورت ذاتی و برابر آنچه در پروانه‌هایی که از سوی وزارتخانه اعطا می‌شود به طور مستمر وجود دارد. 

وزیر ICT همچنین گفته بود: امروز بحثی که توسط شرکت‌های PAP باید ارائه شوند به طور روزانه و هفتگی گسترش می یابد و در کنار این پروانه‌ها که از قبل برای مخابرات مرکز صادر شده شرکت‌های استانی مخابرات هم مجاز شده‌اند که پورت‌های پرسرعت در اختیار بخش خصوصی قرار دهند. 

تقی‌پور ادامه داد: البته در ارتباط با مشکلات مختلف بخش خصوصی و گلایه‌های آن‌ها سال گذشته جلسات متعددی تشکیل شد و در نهایت در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این مشکلات مطرح شد و این مسئله موجب شد مصوبه‌ی خاصی برای این بخش تدوین شود. طبیعی است از این پس هم اگر مشکل جدیدی در این زمینه وجود داشته باشد با مراجعه به این کمیسیون می‌توان هماهنگی‌های لازم میان اپراتورها را ایجاد کرد.

frzsh
frzsh