• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

کارت‌های ملی الکترونیکی بهره‌برداری می‌شود

کارت‌های ملی الکترونیکی بهره‌برداری می‌شود

کارت-ملی-الکترونیک1به گزارش روابط عمومی پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از ایسنا، به منظور بهره‌برداری از کارت‌های ملی الکترونیکی، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت ICT و سازمان ثبت احوال کشور به امضا رسید. در مراسم امضای این قرارداد رضا تقی‌پور- وزیر ارتباطات، اظهار کرد: در راستای ارائه خدمات متعدد به شکل الکترونیکی ارائه کارت‌های شناسایی الکترونیکی یک فاز اصلی محسوب می‌شود و در این میان جلب اعتماد مردم از اهمیتی ویژه برخوردار است چراکه کاربران باید بدانند که در این فضا هویت افراد همان گونه که ادعا می‌شود است.

وی در عین حال به هزینه‌های این طرح اشاره کرد و با توجه به اهمیت این طرح اظهار کرد: این نوع طرح‌ها به گونه‌ای هستند که در مدتی کوتاه تمامی هزینه‌های خود را جبران می‌کنند. تقی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این‌که در افق ۱۴۰۴ لازم است به ایرانی یکپارچه الکترونیکی رسیده باشیم، اظهار کرد: قطعا ارائه این نوع خدمات گامی برای رسیدن به این هدف است و ما امیدواریم در سایه همدلی و وحدت دستگاه‌ها چنین طرح‌هایی هرچه سریع‌تر اجرایی شود.

وزیر ICT در عین حال یادآور شد: امروز کل جوامع از تسلط اطلاعاتی که به واسطه آمریکا صورت می‌گیرد، رنج می‌برند اما این که هر یک از حلقه‌ای این زنجیر توسط کشورها شکسته شود کمک بسزایی به شکسته شدن سلطه استکبار خواهد کرد و طرح ارائه کارت‌های ملی الکترونیکی هم گامی در این راستا محسوب می‌شود.

در بخش دیگری از این مراسم علی حکیم‌جوادی – رییس سازمان فن‌آوری اطلاعات – به صحبتی کوتاه پرداخت و با بیان این‌که در کمتر از دو سال بیش از ۹۲ تفاهم نامه به امضای وزارت ارتباطات رسیده است عنوان کرد: درواقع ما در این مدت در فاصله زمانی کمتر از ۱۰ روز یکبار تفاهم‌نامه‌های مختلفی به امضا رسانده‌ایم که اکنون تمام این تفاهم نامه‌ها در حوزه‌های خاص خود فعال هستند. وی در ادامه ارائه کارت ملی هوشمند را یکی از راهکارهای وزارت ارتباطات برشمرد که می‌تواند در زمینه شبکه ملی اطلاعات نیز جوابگو باشد.

او با تاکید بر لزوم فراهم شدن زیرساخت‌ها در این زمینه اظهار کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه هم تمهیدات لازم برای اجرایی شدن شبکه ملی اطلاعات به طور کامل دیده شده و در این زمینه آیین‌نامه‌هایی طراحی و برخی از آن‌ها به تایید و تصویب هیات وزیران رسیده است.

حکیم‌جوادی در ادامه با بیان این‌که برای طراحی و بهره‌برداری کارت‌های هوشمند همکاری نزدیکی میان وزارت ارتباطات و سازمان ثبت احوال وجود داشته است، یادآور شد: البته در این زمینه وزارتخانه‌های دیگری هم دخیل هستند که لازم است آن‌ها هم همکاری‌های لازم را در این بخش داشته باشند.

فاطمی اردکانی – رییس سازمان ثبت احوال – هم در مراسم امضای این تفاهم نامه عنوان کرد: خوشبختانه در خصوص کد پستی و ثبت آن در ثبت احوال اقدامات خوبی صورت گرفته اما زیرساخت‌های لازم جهت استفاده از شماره ملی هنوز در سایر دستگاه‌ها اجرایی نشده است که این موضوع توجه کلیه دستگاه‌ها را می‌طلبد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر بحث‌های آیین‌نامه‌ای مشکلاتی در زمینه بهره‌برداری از کارت‌های هوشمند فراهم کرده است، اظهار امیدواری کرد که با اقدامات کمیسیون اجتماعی دولت روند بهره‌برداری از این کارت‌ها تسریع شود. فاطمی اردکانی در عین حال پیش‌بینی کرد که رونمایی از اولین کارت‌های هوشمند همزمان با عید غدیر صورت بگیرد.

معاون وزیر کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود امضای تفاهم نامه میان سازمان ثبت احوال و وزارت ICT را گام اول در راستای استعلام الکترونیکی هویتی افراد برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با سرمایه‌گذاری و هماهنگی‌های بیش‌تر شاهد تعمیق این موضوع باشیم.

خداوردی از کارشناسان حاضر در این نشست هم اظهار کرد: این طرح به طور کلی به معنای دیجیتالی شدن کارت‌های ملی است و در نهایت شرایطی فراهم می‌شود که در کنار هویت افراد امضای آن‌ها هم شیوه دیجیتالی و الکترونیکی به خود می‌گیرد.

frzsh
frzsh