• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

لوگوی مناسبتی گوگل برای بزرگداشت خیام

لوگوی مناسبتی گوگل برای بزرگداشت خیام

گوگل در اکانت گوگل پلاس و همچنین در وبلاگ فارسی خود اعلام کرد که امروز در خاورمیانه و شمال آفریقا یک لوگوی مناسبتی یا doodle برای بزرگداشت عمر خیام نمایش خواهد داد:

«امروز می‌خواهیم دست‌آوردهای حکیم عمر خیام را از طریق نمایش یک لوگوی ویژه (Google Doodle) در صفحه اصلی Google برای کشورهای خاورمیانه (مانند صفحه امارات متحده عربی) جشن بگیریم.

عمر خیام عموماً به عنوان شاعری برجسته شناخته می‌شود که آثارش به زبان‌های گوناگون ترجمه شده است، هر چند جایگاه علمی وی کم از جایگاه ادبیش ندارد. خیام تألیفات ارزشمندی در علوم مختلف من‌جمله ریاضیات، فلسفه و ستاره‌شناسی داشته است. وی کتابی به نام «رساله فی البراهین علی مسائل الجبر و المقابله» در باب حل معادلات درجه سوم نگاشته که اثری بنیادی در علم جبر محسوب می‌شود.

خیام ردپای خود را تا ابد در جهان بر جای گذاشته است. برای بزرگداشت این دانشمند گران‌قدر ما را همراهی کنید!»


در فضای مجازی این کار با استقبال زیاد روبرو شده است، اما به خاطر حساسیت‌هایی که این روزها از آنها آگاه هستید، آمدن نام امارات، باعث سوء تفاهم بعضی از کاربران فضای مجازی شده است، البته می‌توان این تعبیر را هم داشت که گوگل میراث خیام را نه فقط برای ایرانیان بلکه برای کل انسان‌ها، میراثی گرانسنگ و قابل اتکا می‌داند. از سوی دیگر برای مایی که در این چند ساله بیشتر با تبلیغات خارجیان متوجه اهمیت دانشمندی که در مرز و بوم خود داشته‌ایم، جایی برای پایین آوردن آستانه تحریک نباید باشد. راستی شما تا به حال چند بیت از خیام خوانده‌اید؟

البته خود لوگو هم قابل توجه است و من در حال حاضر دارم به آن حرف سین فکر می‌کنم، کاش وقتی برای جستجوی بیشتر داشتم تا ببینم حرف سین به چه خاطر بوده است!

frzsh
frzsh