• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

«دیتر رمز»، الهام‌بخش و پدر معنوی طراحی محصولات اپل

«دیتر رمز»، الهام‌بخش و پدر معنوی طراحی محصولات اپل

چهارده سال از زمانی که اپل «آی‌مک» را به بازار فرستاد می‌گذرد، محصولی که که نقطه عطفی برای اپل بود. این محصول که از نظر طراحی جهشی برای اپل محسوب می‌شود، تحت نظارت نابغه طراحی اپل –جوناتان آیو– تولید شد.

آیو که بسیار بر سادگی توأم با صادقانه بودن طراحی تأکید دارد، یکی از ستون‌های شرکت اپل است، بعد از فوت جابز، بسیار عقیده دارند که وجود او  باعث خواهد شد، این شرکت دست‌کم از نظر طراحی محصولات، افتی پیدا نکند. البته به اعتقاد خود او، نه‌تنها افتی در کار نیست، بلکه ما باید به زودی شاهد محصولاتی با طراحی‌های انقلابی‌تر هم باشیم.


آیو

اگر از علاقه‌مندان اپل باشید، شاید خوانده باشید که آیو به تازگی لقب شوالیه را دریافت کرده است. اما چیزی که ممکن است ندانید این است که، آیو برای خود مرشد و الگویی دارد، طراحی که بعید است نام او را شنیده باشید، اما فلسفه طراحی او در تک‌تک طراحی‌های محصولات اپل یا رابط‌های کاربری اپل دیده می‌شود.

این مرد «دیتر رَمز» است، اگر نگاهی به طراحی او برای شرکت براون در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی بیندازید، می‌توانید حلول و بازسازی دوباره این طراحی‌ها را در محصولات اپل ببیند و کسی چه می‌داند، شاید بشود با بررسی ان محصول‌ها، حدس‌هایی در مورد محصولات آینده اپل هم زد.

دیتر رمز

با دقت در محصولات قدیمی براون و محصولات اپل، متوجه می‌شویم که شباهت‌ها بیش از یک اتفاق ساده هستند، این شباهت‌ها در رنگ‌بندی، انتخاب مواد، شکل محصولات و مهم‌تر از همه در فلسفه طراحی دیده می‌شوند، اینکه طراحی باید در راستای عملکرد محصول باشد و حالت تصنعی به کالا ندهد و به عبارتی صادقانه بودن یک طراحی!

دیتر رمز که از او به عنوان الگوی آیو یاد کرد، در سال ۱۹۳۲ در آلمان به دنیا آمد، او در رشته معماری و طراحی داخلی در دانشگاه ویزنبادن تحصیل کرد، در سال ۱۹۵۳ فارغ‌التحصیل شد و بعد از مدتی کار برای یک شرکت معماری در سال ۱۹۵۵، در شرکت براون استخدام شد. در سال ۱۹۶۱ او ریاست بخش طراحی این شرکت را برعهده گرفت، سمتی که تا سال ۱۹۹۵ همچنان برعهده او بود.

و جالب است بدانید که خود آقای دیتر رمز در کارهایش تحت تأثیر پدربزرگ نجارش بود. رمز راهبردش را در طراحی به این صورت خلاصه می‌کند: کمتر و مختصرتر، اما بهتر!

او در سال‌های فعالیتش بسیار از محصولات خاطره‌انگیز را طراحی کرد، یکی از آنها یک دستگاه ضبط و پخش موسیقی به نام SK-4 بود که لقب جالب تابوت سفیدبرفی هم به آن داده بودند!

محصول برتر دیگر او یک دستگاه پخش اسلاید بود:

رمز که یکی از تأثیرگذارترین طراحان قرن بیستم به شمار می‌آید در دهه پنجاه براون را به یک شرکت بسیار موفق در زمینه تولید محصولات خانگی تبدیل کرد. بسیاری از طراحی‌ها او از قهوه‌ساز و ماشین‌حساب گرفته تا رادیو و پخش‌کنند‌ه‌های صوتی تصویری برای نمایش در موزه‌ها قرار داده شده‌اند، یکی از این موزها، موزه MoMA نیویورک است.

فلسفه طراحی او ده اصل مهم دارد:

۱- خلاقانه طراحی کنید.
۲- با تکیه بر اصول زیبایی‌شناسی طراحی کنید.
۳- یک طراحی خوب باید کار کردن با یک محصول را ساده کند.
۴- یک طراحی خوب باید خودش با کاربر حرف بزند و نحوه استفاده از محصول را به کاربر نشان بدهد.
۵- یک طراحی صنعتی، یک اثر هنری نیست و برای دکور خانه هم طراحی نمی‌شود، پس باید طراحی طبیعی باشد.

۶- طراحی باید صادقانه باشد و نباید طوری باشد که خریدار با دیدن آن انتظاری از آن پیدا کند که واقعا عملی نشود.
۷- یک طراحی خوب باید بتواند تازگی و جلوه خود را برای مدت‌ها حفظ کند. یک طراحی صنعتی به مانند طراحی‌ها مد و زیابیی نباید تاریخ مصرف کوتاهی داشته باشد.
۸- هیچ چیز نباید به بخت و اقبال سپرده شود. در طراحی باید به کوچک‌ترین جزئیات هم دقت کرد و به این ترتیب به مصرف‌کننده احترام گذاشت.
۹- یک طراحی خوب باید کمترین میزان مصرف منابع را داشته باشد و به محیط زیست احترام بگذارد. یک طراحی خوب حتی نباید آلودگی دیداری هم ایجاد کند.
۱۰- تا حد امکان باید ساده و مختصر و مفید طراحی کرد.

در یک مستند دیدنی به نام Objectified، رمز در مصاحبه‌ای گفته است که اپل یکی از معدود شرکت‌هایی است که از اصول طراحی او تبعیت می‌کند.

این مستند را می‌توانید در دو قسمت تماشا کنید: + و +

اما بیایید در قسمت آخر پست نگاهی بیندازیم به شابهت‌های شگفت‌انگیزی که بین برخی از طراحی‌های رمز و محصولا سال‌های اخیر اپل وجود داشته است.

رادیوی T1000 براون و پاورمک G5

تلویزیون Atelier براون و آی‌مک ۲۴

بدنه آلومینومی رادیوی براون

رادیوی جیبی T3 براون و آی‌پاد

سیستم پخش صدای L60 براون و های فای آی‌پاد

اسپیگر LE1 براون و آی‌مک

ماشین‌حساب ET66 براون و اپلکیشن ماشین‌حساب

ساعت براون و رابط کاربری اپلکیشن آلارم در iOS

frzsh
frzsh