• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

تعداد دامنه‌های اینترنت به ۲۷۰ میلیون در بالاترین سطح رسید

تعداد دامنه‌های اینترنت به ۲۷۰ میلیون در بالاترین سطح رسید

مجموع دامنه‌های سطح بالای اینترنت در سال ۲۰۱۳ به ۲۷۰ میلیون و ۲۱هزار و ۲۳۹ رسید و توکلائو بیشترین دامنه کشوری را به خود اختصاص داد.

تمامی کشورها در فضای مجازی دارای هویتی مستقل و منحصر به فرد هستند تا از این طریق بتوانند قلمرو خود را به سایرین نشان داده و مرزهای جغرافیایی را در این عرصه پیاده کنند.

دامنه‌های کشوری این رسالت را عهده‌دار هستند و در قالب دامنه‌های سطح بالا که قابلیت مسیردهی دارند و در تمام دنیا ثابت و شناخته شده هستند، شناخته می‌‌شوند و وظیفه آیکان تعریف و مدیریت این آدرس‌هاست.

دامنه‌هایی که در این زمره می‌گنجند همچون دات‌ آی‌آر ایرانی (.ir) و دات ایران هستند و در واقع آنچه که در سند تفکیک دامنه‌ها آمده، به این دامنه‌ها لقب کدهای کشوری داده شده زیرا از طریق آن‌ها می‌توان به ماهیت کشور رسید.

این دامنه‌های کشوری سطح بالا (ccTLD) تاکنون ۱۲۰ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۴۳۳ آدرس را در دل خود جای داده‌اند.

نکته قابل توجه این است که بیشترین میزان ثبت ادرس در دامنه‌های کشوری را توکلائو با رجیستر کردن ۲۰.۶ میلیون آدرس به خود اختصاص داده در حالیکه کشور کوچکی در حنوب اقیانوس آرام با جمعیتی حدود ۱۵۰۰ نفر است.

دلیل اصلی پرنفوذ بودن دامنه این کشور با پسوند دات TK این است که دامنه اینترنتی به صورت کاملاً رایگان به هر کس که تمایل داشته باشد، داده خواهد شد ئ همین باعث شده تا اکثر وب‌سایت‌های دارای این پسوند هیچگونه ارتباطی با توکلائو نداشته باشند.

کشورهای آلمان و بریتانیا نیز هر کدام با دامنه‌های “.DE” و “.UK” و با رجیستر کردن ۱۵.۶ و ۱۰.۶ میلیون آدرس اینترنتی (دامنه) در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

بالاترین نرخ رشد فصلی ثبت دامنه‌ها نیز در اختیار کشورهای چین، آرژانتین، ایالات متحده، روسیه و کانادا به ترتیب با رشد ۱۳.۱، ۶.۳، ۳.۲، ۳.۱ و ۲.۴ درصد است.

مجموع آدرس‌های ثبت شده تحت دامنه‌های سطح بالا در چهار رده دامنه‌های کشوری، دامنه‌های بین‌المللی شده، دامنه‌های عمومی و دامنه‌های ضمانت‌ شده مجموعا ۲۷۰ میلیون و ۲۱ هزار و ۲۳۹ است.

در لیست زیر نام بزرگترین دامنه‌های سطح بالای کشوری (کشورهای با بیشترین ادرس ثبت شده) به ترتیب اورده شده است که روی هم رفته ۳۷ درصد کل نام دامنه‌های ثبت شده در اینترنت را شامل می‌شوند:

Domain-2013-sabanet.in-ctechnic.com

منبع : تسنیم

frzsh
frzsh