• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

ایران در رتبه‌بندی جهانی اینترنت جایی ندارد

ایران در رتبه‌بندی جهانی اینترنت جایی ندارد

تیم برنرز لی، مخترع وب تحقیقاتی جهانی در مورد میزان دسترسی به اینترنت و اثرات آن بر ملل دنیا انجام داده است.

این تحقیقات موسوم به فهرست وب از طریق وب‌سایتی به نشانی thewebindex. org در دسترس قرار گرفته و قابل مشاهده است. در این فهرست ۶۱ کشور جهان بر‌اساس میزان کارآیی استفاده شان از اینترنت طبقه‌بندی شده‌اند.
در صدر این فهرست سوئد با امتیاز ۱۰۰ قرار گرفته است و اثری از نام ایران در میان کشورهای طبقه‌بندی شده به چشم نمی‌خورد. طبقه‌بندی کشورها در فهرست یادشده بر اساس میزان دسترسی به اینترنت، کیفیت محتوای در دسترس، زیرساخت‌ها و تاثیر اجتماعی، اقتصادی و سیاسی اینترنت بر هر کشور انجام شده است.
برنرز لی پس از ارایه این تحقیق گفته است: من و دوستانم زندگیمان را صرف قدرتمندتر کردن وب کرده و حال متوجه شده‌ایم در زمانی که مشغول این کار بوده‌ایم تنها ۲۰ درصد جهانیان از آن استفاده کرده‌اند.
وی افزوده هر کشور با مراجعه به این فهرست درخواهد یافت که برای افزایش اتصال مردم به اینترنت باید چه کارهایی انجام دهد و در هر مرحله باید چه کند.
گفتنی است پس از سوئد که در صدر قرار دارد، آمریکا، انگلیس، کانادا، فنلاند، سوییس، نیوزیلند، استرالیا، نروژ، ایرلند، سنگاپور، ایسلند، کره‌جنوبی و فرانسه رتبه‌های دوم تا چهاردهم را از آن خود کرده‌اند. از میان کشورهای خاورمیانه و همسایه ایران قطر رتبه ۲۱، ترکیه رتبه ۲۷، اردن رتبه ۳۵، مصر رتبه ۳۹ و پاکستان رتبه ۴۴ را کسب کرده‌اند. همچنین رتبه ۵۱ تا ۶۱ این جدول به تانزانیا، نپال، کامرون، مالی، بنگلادش، نامیبیا، اتیوپی، بنین، بورکینافاسو، زیمباوه و یمن اختصاص یافته است.

frzsh
frzsh