• 51-37612317 , 51-37615917 ,51-37602434-5
  • info@ctechnic.com

اسکایپ سرویسی برای پیش‌برد اهداف جاسوسی

اسکایپ سرویسی برای پیش‌برد اهداف جاسوسی

Sabanet-Skypeاگر به تازگی یک گوشی هوشمند، لپ‌ تاپ، تبلت و یا آی‌ پد خریده‌اید، شاید با سرویس اسکایپ مواجه شده باشید. اسکایپ سرویسی است که همچون دیگر مسنجر‌ها به کاربر اجازه می‌دهد تا از طریق وب کم و میکروفون با دیگر کاربران تماس صوتی و تصویری برقرار نماید. تماس تلفنی داخلی در بین کاربران اسکایپ رایگان است ولی اگر کاربر بخواهد تماس خارج از سرویس برقرار نماید یعنی بخواهد با یک خط ثابت و یا موبایل صحبت کند، آنگاه هزینه مکالمات او بر اساس مکالمات خارجی محاسبه خواهد شد.

به گزارش سرویس امنیت وشبکه پایگاه خبری فن آوری اطلاعات ایران از گرداب، این امکانات به اضافه امکانات خاص اسکایپ هم‌چون انتقال فایل و ویدیو کنفرانس باعث شده است که بسیاری از کاربران به سمت اسکایپ گرایش پیدا کرده‌اند. اما پیش از استفاده از هر امکاناتی در دنیای آی‌ تی بهتر است در مورد آن تحقیقات مفصّلی انجام دهیم و سپس از آن بهره بریم؛ زیرا گاهی این نام آگاهی‌ها باعث می‌شود که در دام‌هایی گرفتار شویم که بیرون آمدن از آن برایمان بسیار گران تمام شود.

اگر به هر یک از سایت‌ های امنیت آی‌ تی سری بزنید و کمی در مورد این نرم‌افزار کاربردی در ویکی‌ پدیا و سایر منابع جستجو کنید خواهید دید که بسیاری از مدیران شبکه‌های اینترنتی در سراسر دنیا اجازه نمی‌دهند که شرکت‌ ها، ارگان‌های دولتی‌، شبکه‌های خانگی و حتی محیط‌های آموزشی از این نرم‌افزار کاربردی استفاده نمایند زیرا از این نکته نگران هستند که اسکایپ علاوه بر استفاده بیش از حد مجاز از پهنای باند، مشکلات امنیتی‌ای نیز برای آن‌ها به وجود آورند.

در ادامه شواهدی را برای شما ارائه خواهیم کرد که دلایل این نگرانی‌ها را برای شما خوانندگان محترم روشن‌ تر خواهد نمود:

در تاریخ ۲۴ ژانویه امسال بسیاری از شرکت‌ های امنیتی‌ دنیا، خبرنگاران و فعالان حقوق کاربران اینترنتی در نامه‌ای سرگشاده به مسئولان شرکت اسکایپ، از این‌ که این شرکت اطلاعات کاربران را در اختیار سازمان‌های جاسوسی قرار می‌دهد شکایت کرده و از آن‌ها خواستند که مواضع امنیتی خود را کاملا شفاف بیان کنند.

این گروه چنین ادعا کردند که اگرچه اسکایپ در اروپا تاسیس شده است ولی خریده شدن آن توسط مایکروسافت که یک شرکت آمریکایی است باعث شده که اطلاعات بیشتری از طریق این شرکت در اختیار سازمان‌های جاسوسی آمریکا قرار بگیرد و در این میان هر دوی شرکت‌ ها یعنی هم مایکروسافت و هم اسکایپ از جواب دادن به سوالات و ادعاهای مطرح شده در این نامه خودداری کرده‌اند.

“دیلی‌میل” نیز به نقل از “واشنگتن پست” در تاریخ ۲۷ ژولای ۲۰۱۲ اعلام کرد که اسکایپ به طور کاملا موازی با پلیس و آژانس‌ های آمریکایی همکاری می‌کند و اطلاعات فضای چت‌ روم‌ها، پیام‌های فوری (IM) و کلیه داده‌های رد و بدل شده در این فضا را در اختیار این سازمان‌ها قرار می‌دهد.

اسکایپ در سال ۲۰۱۱ با داشتن حدود ۲۰۰ میلیون کاربر در سطح جهان، بوسیله مایکروسافت خریداری شد. اسکایپ(بنا به ادعای خودش)؛ تاقبل از این خرید با مجاری قانوی و قضایی آمریکا همکاری کامل داشته است، اما بعد از انجام این خرید، نه‌تنها این شرکت به مجاری قانونی جوابگو نیست بلکه ورود بیشتری در فضای جاسوسی در کشورهای مختلف داشته است.

بر اساس خبر روزنامه واشنگتن پست، اسکایپ پس از اینکه کاربر هدف، از طریق این نرم‌افزار با دیگر کاربران ارتباط برقرار کند سیستم او را هک کرده و داده‌هایش را جمع‌آوری می‌کند. مایکروسافت که خود ارائه کننده ویندوز برای کاربران در تمام دنیا می‌باشد با خریدن اسکایپ دسترسی به اطلاعات کاربرانش را وسعت بیشتری بخشید. این شرکت همچنین برای افزایش تعداد کاربران اسکایپ؛ در تاریخ ۹ ژانویه سال جاری میلادی اعلام کرد که “Windows Live Messenger” را از تاریخ ۸ آوریل ۲۰۱۳ از سرویس‌ های خود حذف خواهد کرد.

در طی سال‌های اخیر این نرم‌افزار کاربردی به یکی از نرم‌افزار‌های پرکاربرد در جاسوسی از ایران و سایر کشورهای منطقه تبدیل شده است. لذا اگر کاربر این نرم‌افزار هستید و تاکنون اطلاعاتی در مورد این نرم‌افزار نداشته‌اید بهتر است در برقراری ارتباطات خود با کاربرانی که نمی‌شناسید همواره احتیاط کنید؛ خصوصا اگر دانشجو هستید و در دانشگاهی صاحب‌ نام در ایران تحصیل می‌کنید و احیانا بر روی پروژه‌هایی مرتبط با تکنولوژی‌هایی نوین کار می‌کنید، احتمال دارد که به عنوان هدفی مناسب از سوی سازمان‌های جاسوسی انتخاب شوید.

frzsh
frzsh